Beelddenkers…. mensen met een prachtig talent! Mensen die onbewust 32 keer zo snel denken als woorddenkers. Mensen die totaalplaatjes zien en daarnaartoe werken. Vaak zijn ze creatief, inventief, spontaan, verrassend, intelligent en vooral heel leuk! Het zijn de vernieuwers, de ontwerpers, de kunstenaars… ze dromen, zijn rebels. Geven niet om tijd, orde en vaste structuren.

Het kan lastig zijn om anders te denken en te leren dan de meeste andere mensen. Deze (vaak zeer slimme) mensen  doen zó hun best maar het lukt gewoon niet. Je ziet de worsteling, het onvermogen. 

Als ouder en leerkracht kan je je machteloos voelen. Het is moeilijk te begrijpen en/of te corrigeren (als je dat al zou willen). De normale protocollen werken niet. Kilometers maken en eindeloos oefenen leveren weinig tot niets op. Het lijkt wel of hun hersenen er nog niet klaar voor zijn. Of dat ze het gewoon niet goed zien. En dat kan kloppen!

Waar komt het beelddenken vandaan?

De oorzaak van het beelddenken is dat de rechter hersenhelft sterker is dan de linker hersenhelft.  Dit heeft als voordeel dat alle prachtige eigenschappen van de rechter hersenhelft sterk vertegenwoordigd zijn. Deze kinderen zijn vaak (extreem) gevoelig, artistiek, inventief, origineel, enthousiast en beweeglijk. Maar de andere kant van de medaille is er ook: ze zijn vaak onzeker, eigenwijs, druk, extreem boos of verdrietig….

Op leergebied hebben beelddenkers ook andere talenten dan woorddenkers. Vaak is namelijk niet de leerstof het probleem (beelddenkers zijn vaak erg slimme kinderen) maar de manier van aanbieden en verwerken van de stof. Het onderwijs biedt leerstof talig aan: gestructureerd, in kleine porties met accent op de verschillen. Op deze manier wordt het lesmateriaal begrepen en onthouden.

Beelddenkers denken liever in beelden: ze willen overzicht, werken vanuit het geheel en zoeken de samenhang. Ze combineren het liefst zoveel mogelijk alle zintuigen bij het leren (kijken, voelen, bewegen).

Meer balans

Naast het feit dat beelddenken bestaat en gebruik te maken van de voordelen hiervan, is het ook belangrijk verder te kijken. Om goed te kunnen functioneren op school en in de maatschappij hebben we ook de linker hersenhelft nodig. Nóg belangrijker is de uitwisseling van informatie tussen de linker en rechter hersenhelft. Daarnaast is het belangrijk dat het kind zich veilig voelt, dat het lichaam in balans is en dat de zintuigen goed werken. Het fundament moet in orde zijn voor er gebouwd kan worden!

Eenvoudige bewegingsoefeningen die kinderen meestal erg leuk vinden (vooral als je uitlegt wat het doel is: makkelijker kunnen leren), kunnen een wereld van verschil maken!