BSA M20

                     

Klick on flag

for English version

BSA : merk drie geweren 

men kan zich bestendig amuseren.

Wie imitatie koopt is gek ;

 zakt door het frame en breekt zijn nek!

z'n voorganger...in de tuin Cereskade 36 te Stadskanaal.




Het gat in de olietank ; naadloos dichtgemaakt.


Hier het verhaal van de "stoomfiets" die al meer dan  75 jaar in ons bezit is.

Na de oorlog was het moeilijk om aan een betrouwbaar vervoermiddel te komen: bijna alles  was vernield  of mee terug genomen door de geallieerden.

Voor de aanschaf van "de stoomfiets " was er al een kennismaking met het type BSA M20 geweest. Deze was echter van een dusdanige kwaliteit, dat naar een andere werd gezocht.

 

 Vindplaats: Op een dumpplaats in de buurt van Stadskanaal vond mijn vader een legerkleurige BSA M20  met een kogelgat in het olie reservoir. Er stond nog maar weinig op de teller. De beheerder verzekerde dat de motorfiets zonder al te hoge kosten  weer gemakkelijk rijklaar te maken was. 

De tank werd naar een ketellapper gebracht en deze had hem zeer snel weer dicht.

Ook de kleur werd van legergroen naar meer "burgerkleuren " gebracht: zwart met zilverkleurige benzine tank, de kleuren die hij ook nu nog heeft.

De motor had het geluid als van een naaimachine : iets waar je trots op kon zijn...


 

 

Op vakantie in Frankrijk.

Gebruik: De motorfiets werd voor allerlei doeleinden gebruikt : er werden hele reizen mee gemaakt o.a. een aantal keren naar Frankrijk.( zie foto's) Een windscherm was een uitkomst op zulke lange trips al ging het wel ten koste van de snelheid. De mogelijkheden om spullen mee te nemen waren beperkt maar voldoende om het vakantiegevoel te krijgen. Motor en avontuur liggen dicht bijelkaar...

In de Vogezen.

En France met windscherm..

Hier is de helm zwart geschilderd.

Bois de Boulonge.

Story: Vaak werd er tot 13 november doorgereden. In de zomer was het geen probleem , maar in de periode dat boeren de suikerbieten binnenhaalden was het opletten geblazen....;  Er zou een bezoekje worden gebracht  aan het ouderlijk huis in Noord Groningen. De binnenwegen waren spekglad door de modder van de zavelgronden van het Hoge Land. Beide tassen zaten boordevol spullen waaronder een kristallen boerenjongenspot...Op een gegeven moment gleed de stoomfiets onderuit. Een tiental meters verder kwam hij in de berm tot stilstand . Wonder boven wonder zat de pot aan de goede kant en was nog heel ! De boer bood direct aan om de schade te vergoeden. De schade bleef gelukkig beperkt tot een verbogen voetsteun. De boerenjongenspot is nog in   bezit van de familie.

De boerenjongenspot    

Zo werd dat in 1946 vastgelegd.

 Jaar van fabrikage: Het verhaal was dat de motor in het jaar 1945 vervaardigd zou zijn in de BSA fabrieken in Birmingham UK.(Hij reed immers als was het een nieuwe... )Lange tijd zijn we er van uit gegaan dat het jaartal ook klopte.Tot het moment ,dat er contact werd gezocht met de fabriek om een preciezer tijdstip van fabrikage te achterhalen.

Aan de hand van het opgestuurde framenummer kon een zekere meneer Harper niet precies maar wel ongeveer zeggen wanneer de motor de fabriek had verlaten. De archieven zijn in de oorlog gedeeltelijk door bombardementen vernietigd waardoor de dag niet precies aangegeven kon worden. Het bleek dat de motor in of rond de maand mei van 1940 de fabriek heeft verlaten. Dat was dus 5 jaar ouder dan werd verondersteld!


In de duinen van Bakkum.

olie bijvullen

In de jaren vlak na de oorlog werd de motor gebruikt voor vakantie, woon-werk verkeer en familie bezoeken.Mijn vader had een opleiding voor Rijkspolitie volbracht en werd naar allerlei plaatsen gedetacheerd van Noord Holland,Warmenhuizen tot in Limburg,Epen.

Hij trouwde in Limmen(NH) en werd overgeplaatst naar Workum. Vaak werd familie per bus of trein bezocht maar ik weet nog goed dat we met het hele gezin ,4 personen, met de motor over de afsluitdijk naar Castricum reden. Mijn vader half op de tank en zadel , ik op het zadel en mijn moeder met mijn kleine broer voor zich op de duo-zit.

In de jaren 60 kwam de eerste auto, een Vauxhall. De BSA kwam niet zo vaak meer van stal . Een keer was er een liefhebber die hem wilde kopen voor een paar honderd gulden. De koop ging gelukkig niet door. Ik kan me nog een begeleiding van mijn vader met motorfiets herinneren :een lange balk moest van uit onze straat naar de melkfabriek Hollandia in Bolsward vervoerd worden. De balk lag op een melkwagen en kwam veilig op de eindbestemming aan.

Een keer mocht ik kiezen: een ritje met de motor of een paar uurtjes vissen... Ik koos natuurlijk voor het ritje!

Woon-werk verkeer.

Aan het Hindelooper strand

Met vereende krachten in de verhuiswagen gezet. Workum 1968.

Toen mijn vader werd overgeplaatst naar Bolsward in 1968 werd voor de verhuizing de motor nog eens geprobeerd. Na vele zweetdruppels maar geen teken van leven werd beloofd dat op ons nieuwe stee er meer aandacht voor de motor zou komen.

Zo gezegd zo gedaan. Er kwam een nieuwe zuiger, big-end en cilinder. Allemaal gekocht bij Leo Schuil in Leeuwarden. Ook bij Muts in Soest en Bolman in Den Haag zijn onderdelen gekocht.

In 1975 werd een oefenvergunning aangevraagd bij de gemeente Bolsward. Er werd een wijk aangewezen waar ik mocht oefenen voor m'n rijbewijs. Achtjes rijden, hand uitsteken en overdreven over het schouder kijken bij rechts-links afslaan etc. Juni 1975 afrijden in Sneek met als startpunt hotel Bonnema bij het ns-station. In één keer geslaagd.

Veel ritjes in de omgeving gereden. Op academie De Him herkende de engelse leraar , van Nisius, de Beezzie direkt.

In 1976 het plan opgevat om een rit door Nederland te maken en het gevoel van vrijheid eens echt te ervaren. Samen met vriend Lucas richting Holten, Deventer, Harderwijk en Petten alwaar we echt de bloemetjes buiten hebben gezet. In Deventer waren de opnames van "A Bridge Too Far " aan de gang. We reden met de motor langs de kartonnen filmset en begroetten de Duitse figuranten die net een kop koffie onder de brug zaten te drinken. In de verte zagen we Dakota's vliegen.

Het was een van de warmste zomers van de vorige eeuw en dat hebben we geweten. Slecht startende BSA.... Bij een stoplicht sloeg hij af. We hebben een half uur in de berm liggen wachten totdat hij was afgekoeld. Veel mensen keken ons verbaasd aan en dachten ; wat is hier gebeurd? Gelukkig startte hij weer. Wij zochten ook verkoeling en hebben die gevonden in het goudgele gerstenat en de Noordzee.

Ook in mijn tijd als dienstplichtig Marechaussee in opleiding ging ik regelmatig met de motor naar Apeldoorn. Later werd ik paraat en werd overgeplaatst naar Nunspeet.

Tijdens een rit in de avonduren naar de kazerne raakte de accu  aardig leeg waardoor m'n zichtbaarheid  steeds minder werd. En natuurlijk werd ik gespot door een agent die mij prompt aanhield. Na een vluchtig gesprek  omdat het al aardig donker werd, liet  de  agent  me  mijn weg gelukkig vervolgen. 

In de vrije weekenden  werd de motor gebruikt als vervoermiddel naar vrienden in Workum. Daar herkende men hem na jaren nog steeds. Overal waar ik hem had neergezet liet hij z'n dna (olie) achter...


 (11-11-2023) Wordt vervolgd....

 

kleppen slijpen 

oefenen op een grasveldje naast huis

dwarsdoorsnede van de motor

Big end

Big end.kostte 65 gulden/30 euro in de jaren 70

                                                             Naast de BSA M20 kwam in de jaren "60 de Vauxhall ,ook wel de Vaux genoemd, waarmee o.a.    verschillende keren naar de Franse Riviera werd gereden. 

Vauxhall Wyvern 

De Gefrag met Drilastic zitting was een speelobject .

Surgery needed !!

Net op tijd gestopt vlakbij Hegebeintum.

De M20 van mijn zoon Gerard

De M20 van mijn zoon Pieter Jan

De M20 gekocht via een veiling.

De "stoomfiets" anno 2009 .

Door Duitsers in beslag genomen en gerestaureerd door Pieter Jan