Het impresariaat Kox Vocaal behartigt de belangen tussen opdrachtgever en vocalist bij uw muzikale uitvoeringen.
Jan-Willem Schaafsma
TenorJan-Willem Schaafsma studeerde aan het Koninklijk Conservatorium bij Rita Dams, Barbara Pearson en Diane Forlano, en haalde in 2004 zijn masterdiploma aan De Nieuwe Opera Academie. Daarna werd hij gecoacht door Marcel Reijans en Ira Siff.
Hij vertolkte verscheidene rollen in het kader van De Nieuwe Opera Academie. Na zijn master zong hij o.a. Lysander in A Midsummer Night’s Dream (Britten) en Belmonte uit Die Entführung aus dem Serail (Mozart) en Dr. Cajus in Falstaff (Verdi) in het kader van het IVAI-festival in Tel Aviv.
In 2006 trad hij op in de NPS-zaterdagmatinee Fanciulla del West (Puccini) o.l.v. Edo de Waart. Bij de Nationale Reisopera was hij te zien in La Barca (Banchieri) en speelde hij de titelrol in Candide (Bernstein).
Onder leiding van maestro Ed Spanjaard speelde Jan-Willem Fabrizio in Mirandolina (Martinů, Opera Trionfo) met het Nieuw Ensemble. Bij De Nederlandse Opera was hij te zien in Platée (Lully), Deidamia (Händel) en Die Meistersinger von Nürnberg (Wagner).
Jan-Willem vertolkte de aria’s in de eerste Matthäus Passion (Bach) die Reinbert de Leeuw dirigeerde, met het Limburgs Symfonie Orkest. Zijn concertrepertoire bevat verder onder meer Messiah (Händel), Johannes Passion, Weihnachtsoratorium (Bach), Requiem en verscheidene missen van Mozart, alsmede Petite Messe solennelle (Rossini), Stabat Mater (Dvořák), St. Nicolas Cantata (Britten) en vele andere werken.
Jan-Willem werkte onder dirigenten als Ed Spanjaard, Edo de Waart, Ivor Bolton, Kenneth Montgomery, José Esandi, Wouter Padberg en Reinbert de Leeuw.
Verder maakt hij ook deel uit van de succesvolle vocale groep Frommermann: vijf mannenstemmen, piano en gitaar met muziek van o.a. de Comedian Harmonists.
Falco Van Loon
TenorTenor Falco van Loon begon al vroeg met zingen. Bij zijn eerste koor heeft hij al op jonge leeftijd ervaring mogen opdoen als solist. Falco studeerde aan de conservatoria van Enschede en Arnhem bij Annette Kleine, Harry van Berne en Lodewijk Meeuwsen. Deze opleiding rondde hij met goed gevolg in 2007 af. Daarna studeerde hij nog een jaar aan de Messiaen Academie en later volgde hij lessen bij Meinard Kraak en Frans Fiselier. Masterclasses werden gevolgd bij onder andere Marien van Nieukerken, Breda Zakotnik, Pierre Mak, David Wilson-Johnson, Bernard Loonen en Meinard Kraak. Momenteel wordt hij gecoacht door Gemma Visser.
Falco is in korte tijd uitgegroeid tot een veelgevraagd solist. Hij heeft reeds vele concerten gegeven met muziek uit diverse stijlen door de eeuwen heen. Naast het Weihnachtsoratorium en vele andere cantates van J.S. Bach oogstte hij met name veel succes met de rol van Evangelist in de verscheidene passies. Naast het repertoire van J.S. Bach zong Falco in diverse oratoriumwerken, waaronder het Requiem van Mozart, de Elias van Mendelssohn, het Stabat Mater van Haydn en Schubert, de Petite Messe Solennelle van G. Rossini en andere grote werken. Veel waardering kreeg hij bij zijn vertolkingen in de liedkunst en ander concertrepertoire, waaronder de Serenade en de Nicolas Cantate van B. Britten.
Sinds 2008 heeft Falco parttime een vaste aanstelling bij het Groot Omroep Koor. Daarnaast zingt hij regelmatig zowel solo als in koorverband bij verschillende professionele ensembles.
Heleen Koele
SopraanHELDER, WARM, FLEXIBEL EN VEELZIJDIG.
Woorden die vaak genoemd worden als het gaat over het zingen van Heleen Koele.
Zij beweegt zich op alle terreinen van haar vak.
Of het nu gaat om een oratorium, een opera, een lied of om ensemblezang; alles met hart en ziel.
ORATORIUM
Heleen Koele werkte als solist met orkesten als Concerto ‘d Amsterdam (2008, 2009),
Amsterdam Sinfonietta (2000, 2008, 2010) en het Combattimento Consort (2000, 2009).
De flexibiliteit van haar stem maakt dat Heleen wordt gevraagd voor uiteenlopend repertoire, zoals de passies van Bach, het Requiem van Brahms, het Requiem van Verdi of van Tippett “A child of our time“.
De pers over het Requiem van Brahms o.l.v. Marcus Creed “de meeste warmte werd tentoon gespreid door de sopraan Heleen Koele. Haar goudgerande stem liet het “Ihr habt nun Traurigkeit” gloeien, zeldzaam en intens“ (De Telegraaf).
OPERA
Naast dramatische rollen als Suor Angelica (Puccini) en Euridice (Gluck) ontdekte Heleen Koele haar komisch talent in de natuur van Friesland: 2008 Fra Diavolo (Aubert), 2009 Il Pittore Parigino (Cimarosa), augustus 2010 Figaro, naar Le Nozze di Figaro van Mozart.
LIED
Samen met haar vaste pianist Steven Faber vormt Heleen een duo.
Rondom een bepaald thema, bijvoorbeeld “wat doen verschillende componisten met dezelfde tekst” worden liedrecitals gegeven door het hele land.
Uitgegeven CD: “I am a person too“ met liederen over de jeugd.
Met het Jeugd Orkest Nederland o.l.v. Jurjen Hempel zong Heleen de Vier Letzte Lieder van Richard Strauss.
Heleen maakt sinds 1998 deel uit van het Nederlands Kamerkoor.
Marjolein Niels
MezzosopraanEen van de hoogtepunten van de afgelopen seizoenen was de rol van Wellgunde in Antony McDonald’s veelgeprezen productie van Wagners Ring-cyclus o.l.v. Ed Spanjaard.
Marjolein Niels vertolkte deze rol met veel succes bij de Nationale Reisopera, waar ze o.a. ook te horen was als Néris in Medea en Siegrune in Die Walküre.
Op het operatoneel was Marjolein Niels tevens te zien als o.a. Maman in L’Enfant et les Sortilèges (NTR ZaterdagMatinee van het Concertgebouw), Dido in Dido and Aeneas, First Secretary in Nixon in China, Dorabella in Così fan tutte (Het Gelders Orkest), Zerlina in Don Giovanni (Concertgebouw Amsterdam in regie van Laurence Dale) en Tweede Dame in Die Zauberflöte (Nationale Reisopera).
Zij trad als soliste op met toonaangevende orkesten als Concerto Copenhagen, sOrkest van het Oosten, Noord Nederlands Orkest, Holland Symfonia (met De Nederlandse Opera in ‘Writing to Vermeer’), Vlaams Radio Orkest, Orkest van de Achttiende Eeuw, Het Gelders Orkest, Nederlands Kamerorkest, Radio Philharmonisch Orkest, Limburgs Symfonie Orkest en de nieuwe philharmonie zuidnederland.
Marjolein Niels werkte met dirigenten als Hans Graf, Roberto Rizzi Brignoli, Lars Ulrik Mortensen, Reinbert de Leeuw, Frans Bruggen en Bruno Weil.
Tevens is Marjolein een gepassioneerd liedzangeres. Ze werd uitgenodigd voor solorecitals op belangrijke binnenlandse en buitenlandse podia als het Grand Théatre de Tours, de Kleine Zaal van het Concertgebouw (in de serie ‘Jonge Nederlanders’), het Internationales Stimmen Festival Holzhausen en in de Haagse vocale serie ‘Royaal Vocaal’ (met bariton Henk Neven).
Marjolein Niels studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Maarten Koningsberger en Margreet Honig. Haar tweede faseopleiding volgde ze aan De Nieuwe Opera Akademie, waar zij onder andere de rollen vertolkte van Contessa in Le nozze di Figaro en Pamina in Die Zauberflöte. In het seizoen 2003/2004 was ze als ensemble-lid verbonden aan Opera Studio Nederland. In dat jaar maakte ze haar debuut bij de Nationale Reisopera waar zij vervolgens regelmatig te gast was. Masterclasses volgde zij bij onder andere Dawn Upshaw, Graham Clark, Rudolf Janssen, Roger Vignoles en Konrad Richter.
Gevorg Aperánts
TenorOpgegroeid in een muzikaal gezin zingt de tenor Gevorg Aperánts (1986) sinds zijn negende levensjaar. Hij begon zijn muzikale ontwikkeling in IVAK Delfzijl bij Nanny ter Wiel. Zijn Bachelors sloot hij af aan het Conservatorium van Amsterdam bij Pierre Mak en zijn Masters aan het ‘Dutch National Opera Academy’ bij Raymond Modesti en Ira Siff. Naast zijn studies volgde Gevorg masterclasses onder andere bij Nelly Miricioiu (sopraan), David Parry (dirigent), Ruggero Raimondi (bas-bariton), Dennis O’Neill (tenor) en William Matteuzzi (tenor).
Gevorg begon zijn internationale carrière bij de ‘Staatsoper Hannover’ waar hij van 2013 tot 2017 deel uit maakte van het solistenensemble. Tijdens zijn engagement in Hannover werkte hij mee met producties als ”Tosca”, ”Un Ballo In Maschera”, ”La Traviata”, ” La Forza Del Destino”, ”Candide”, ”Le Nozze Di Figaro”, ”Rigoletto” en vele anderen.
Naast de ‘Staatsoper Hannover’ heeft Gevorg ook met andere bekende Duitse operahuizen mogen samenwerken, onder andere met de ‘Staatstheater Cottbus’ en het ‘Deutsche Nationaltheater und Staatskapelle Weimar’. Zijn repertoire varieert van oude muziek tot de hedendaagse klassieke muziek. Naast het klassieke repertoire voelt hij zich ook thuis in het Jazz en muziektheater. In de Clingenburg Festspiele 2018 productie van de legendarische musical ”West Side Story” van L. Bernstein heeft Gevorg de publiekspijs ‘beste mannelijke acteur’ mogen ontvangen voor zijn vertolking van de hoofdrol Tony.