Publicatie besluit verruimde schenkvrijstelling woning in aanbouw


De eerdere toezegging voor een versoepeling van de toepassing van de verhoogde vrijstelling voor een woning in aanbouw is in een besluit vastgelegd.


Goedkeuring


Ik keur onder voorwaarden goed dat de vrijstelling van artikel 33a van de Successiewet 1956, zoals dat luidt in 2014, ook geldt als een deel van het in 2014 voor een woning in aanbouw geschonken bedrag in 2015 wordt besteed.


Voorwaarden


Voor deze goedkeuring gelden de volgende vier voorwaarden.

1. De woning in aanbouw is voor de begiftigde op 31 december 2014 een eigen woning in aanbouw als bedoeld in artikel 3.111, derde lid, van de Wet IB 2001.

2. De eigendom van de bouwgrond, of in een voorkomend geval het recht van erfpacht, het recht van opstal of het appartementsrecht, is uiterlijk 31 december 2014 bij notariële akte geleverd aan de begiftigde.

3. In 2014 is ten minste 10% van het geschonken bedrag besteed aan de verwerving van het onder voorwaarde 2 bedoelde (eigendoms)recht of vervallen termijnen met betrekking tot de woning in aanbouw.

4. Het op 31 december 2014 nog niet bestede bedrag van de schenking in 2015 wordt besteed aan de eerstvolgende bouwtermijn(en) die (alle) in 2015 vervallen.


Als wordt voldaan aan de hiervoor genoemde voorwaarden, wordt het deel van het geschonken bedrag dat in 2015 wordt besteed voor de heffing van de schenkbelasting aangemerkt als een op grond van artikel 33a van de Successiewet 1956 vrijgestelde schenking. De overige voorwaarden van artikel 33a van de Successiewet 1956 en artikel 5 van de Uitvoeringsregeling schenk- en erfbelasting, zoals die luiden in 2014, zijn van toepassing.




Eenmalige schenking mag soms ook in 2015 worden besteed


Mensen die dit jaar een ton krijgen geschonken voor hun woning, mogen dat geld in sommige gevallen ook in 2015 investeren in hun huis als het om een nieuwbouwwoning gaat. Gaat het om een verbouwing, dan mag het geld zelfs ook nog in 2016 worden uitgegeven.

Dit heeft minister Stef Blok van Wonen besloten na Kamervragen. De verruimde vrijstelling voor schenken, tot een ton, geldt alleen voor dit jaar. Het geld moet in principe ook dit jaar worden aangewend voor het aflossen van de hypotheek of een verbouwing.


Termijnen


Mensen die een nieuwbouwhuis kopen, betalen in termijnen. Soms zijn er dit jaar te weinig bouwtermijnen opgeleverd, waardoor niet het volledige bedrag van €100.000 kan worden uitgegeven. Blok staat in die gevallen toe dat het resterende geld naar de eerste termijnen in 2015 gaat. Er moet dan wel al in 2014 een eerste begin zijn gemaakt met betalen uit de schenking. De exacte voorwaarden worden binnenkort bekendgemaakt.

Bij verbetering of onderhoud van een eigen woning mag een in 2014 gedane schenking in 2014, 2015 en 2016 worden aangewend omdat een verbouwing vaak over een langere periode loopt. Dit maakt het moment van besteding van de schenking lastiger te plannen dan het geval is als de schenking aangewend wordt voor aanschaf van een eigen woning of aflossing op een hypotheek.


Bezit


Overigens kan, in tegenstelling tot de recente berichtgeving door Netwerk Notarissen, alleen gebruik worden gemaakt van de tijdelijk verruimde vrijstelling voor verbetering of onderhoud indien de begunstigde van de schenking in 2014 al de eigen woning bezit. Zo meldt Blok in een persbericht.

Per 1 januari vervalt de verruimde vrijstelling. Vanaf die datum geldt weer de reguliere verhoogde vrijstelling, waarbij een schenking aan een kind tussen 18 en 40 jaar ten behoeve van de eigen woning eenmalig is vrijgesteld van schenkbelasting tot een bedrag van € 52.752.


Bron: FD




Dienstverlening via Select Estate Financieringen gaat sneller en directer


De wachttijd voor een hypotheek loopt op tot wel drie maanden. Banken hebben onvoldoende hypotheekadviseurs in dienst om het stijgende aantal aanvragen op tijd te behandelen.

 

Makelaar Jan Vrijhof van Lauteslager Makelaars uit Utrecht: “Echt vreselijk. De wachtende verkoper moet ook wachten voor hij zelf een nieuw huis kan kopen. De banken zouden de smeerolie van de economie moeten zijn, maar er zit nu heel veel zand door.”


“Volgens de Vereniging Eigen Huis (VEH) loopt de wachttijd steeds verder op nu de huizenmarkt uit het dal klimt. 'Banken zagen de afgelopen jaren het aantal hypotheekaanvragen teruglopen en hebben hun afdelingen hypotheekadvies ingekrompen. Als de markt dan weer aantrekt, ontstaan er problemen”, zegt woordvoerder Hans André de la Porte.




Ontwikkelingen Restschulden


In een brief aan de Tweede Kamer informeert minister Blok over de ontwikkelingen met betrekking tot restschulden bij de banken.


De gemiddelde hoogte van de restschuld bedroeg in 2013: € 60.000

Het aantal gevallen waarin restschuld niet kan worden gefinancierd: 4.500

(bron NVB)


In de cijfers van de NVB is het aantal restschulden dat is ontstaan na een gedwongen verkoop van een woning met een Nationale Hypotheek Garantie (NHG) niet meegenomen.


Uit de door de NVB en het WEW verstrekte cijfers blijkt dat het aantal niet te financieren restschulden voor hypotheken zonder NHG (+21%), het aantal verlies-declaraties bij het WEW (+29%) en de hoogte van het gedeclareerde en uitgekeerde verliesbedrag bij het WEW toeneemt. Dit is een direct gevolg van met name de daling van de huizenprijzen in de eerste helft van 2013.


Uit gegevens van het WEW blijkt voorts dat in 2013 inmiddels in 79% (2012: 75%, 2011: 68%) van de verliezen de restschuld van de voormalige eigenaar-bewoners kon worden kwijtgescholden.


Bij relatiebeëindiging was dat 93% en bij werkloosheid 81%. Kwijtschelding van de restschuld is uiteraard niet mogelijk indien op basis van het inkomen en/of het vermogen de verkoop niet noodzakelijk is. Over de afgelopen jaren stijgt het aantal uitgekeerde verliesdeclaraties. Hiermee voldoet de NHG aan zijn functie van vangnet voor huishoudens die geconfronteerd worden met een restschuld welke ontstaat door een overmachtsituatie en waarbij het niet mogelijk is de lening op een verantwoorde wijze voort te zetten.

Zie bij 'downloads' onderaan de Kamerbrief ('Restschuld update' - pdf, 5 pagina's).

 

Bron: Rijksoverheid




ECB aan zet


De lange rente is gedaald – vooral onder invloed van zorgen op de financiële markten over een aantal opkomende economieën. De interbancaire rentes waren stabiel. We verwachten dat de lange en korte rentes voorlopig laag blijven.




Borgtocht provisie Hypotheekgarantie met

17 % omhoog


Volgens NHG-directeur Karel Schiffer gaat de borgtochtprovisie voor huiseigenaren om een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie af te sluiten per 1 januari 2014 omhoog. De borgtochtprovisie stijgt dan van 0,85% naar 1,0%. Dit meldt de NOS.


Volgend jaar gaan banken een (extra) risico lopen op NHG-hypotheken. Volgens Schiffer komt er een eigen risico van 10 procent voor de banken. Het Kabinet had hier al eerder uitspraken over gedaan.

De NHG is de afgelopen jaren vaker aangepast. Zo betaalden huizenkopers in 2005 nog een premie van 0,28 procent van het hypotheekbedrag.


Vandaag vindt er verder overleg plaats over de aanpassingen van de Nationale Hypotheek Garantie tussen partijen die hierbij betrokken zijn. NHG-directeur Karel Schiffer zegt dat hij op 1 november alle details van de plannen bekend maakt.


Bron: NOS




Tijdelijke verruiming vrijstelling schenkbelasting


Vanaf 1 oktober 2013 is de vrijstelling van de schenkbelasting voor een eigen woning tijdelijk verruimd:


  1. De eenmalig verhoogde vrijstelling is verhoogd naar € 100.000.
    Deze vrijstelling was € 51.407 voor een schenking van een ouder aan een kind.

  2. Het hoeft niet langer te gaan om een schenking van een ouder aan een kind.

  3. De ontvanger hoeft niet meer tussen de 18 en 40 jaar te zijn.

Dit betekent dat iedereen van een familielid of van een derde een schenking mag ontvangen van maximaal € 100.000. Dit bedrag is belastingvrij. De ontvanger moet het geld wel gebruiken voor:

  1. het verwerven van een eigen woning

  2. het aflossen van een eigenwoningschuld

  3. de kosten van het verbeteren en onderhouden van zijn eigen woning

  4. afkoop erfpachtcanon bij een eigen woning in erfpacht

  5. het aflossen van de restschuld van de verkochte eigen woning

Wij gebruiken de term 'eigen woning' zoals die ook wordt gebruikt in de Wet inkomstenbelasting 2001. Een eigen woning is de woning waar de ontvanger van de schenking eigenaar van is en zijn hoofdverblijf heeft. Maar ook een woning in aanbouw of een woning die wordt verbouwd, is een eigen woning. De ontvanger moet dan wel uiterlijk in 2015 zelf in de woning gaan wonen, anders vervalt de vrijstelling.


Met 'verwerven' bedoelen wij dat de ontvanger van de schenking eigenaar wordt van de woning. Dat is zo als de ontvanger (een deel van) de woning koopt. Maar ook als de ontvanger (een deel van) de woning geschonken krijgt.


Let op!


De tijdelijk verruimde vrijstelling geldt niet voor de financiering van een studie.

         

Hoe lang mag u gebruikmaken deze vrijstelling?


Deze verruiming geldt vooralsnog tot en met 31 december 2013. De verwachting is dat de verruiming zal gaan gelden tot en met 31 december 2014 zoals in het Belastingplan 2014 staat vermeld. Het Belastingplan 2014 moet nog aangenomen worden door de Tweede en Eerste Kamer.


Eerder een schenking ontvangen?


Hebt u eerder in 2013 al een schenking van iemand ontvangen? Dan mag u van 1 oktober 2013 tot en met 31 december 2013 nog een schenking ontvangen tot het bedrag van € 100.000 is bereikt. Als u de schenking maar gebruikt voor de eigen woning.


Voorbeeld 1


U hebt in 2013 een belastingvrije schenking van € 45.000 gekregen van uw ouders voor de aankoop van haar eigen woning. Uw ouders mogen u in 2013 nog € 55.000 (€ 100.000 -
€ 45.000) belastingvrij schenken voor de aflossing van uw eigenwoningschuld. Als het totaal maar niet meer is dan € 100.000.


Voorbeeld 2


U hebt in 2013 al een belastingvrije schenking van € 2.057 gekregen van een vriend. Deze vriend mag u in 2013 nog € 97.943 (€ 100.000 - € 2.057) belastingvrij schenken. U moet de € 97.943 dan wel gebruiken voor uw eigen woning.


Bron: Belastingdienst




Koper betaalt gemiddeld 12 % minder dan initiële vraagprijs.


Calcasa analyseerde het verschil tussen de initiële vraagprijs en de gerealiseerde koopsom. De koopsom ligt in 2012 gemiddeld 11,9% lager dan de initiële vraagprijs, wat fors lager is dan voor de crisis toen de afslag gemiddeld 5% was. Een koper betaalt hiermee in 2012 gemiddeld ruim 30 duizend euro minder voor een woning dan de vraagprijs. Dit verschil loopt nog verder op voor huizen die langer te koop staan. Voor woningen die langer dan 2 jaar te koop staan is de afslag gemiddeld 20,4% en betalen kopers gemiddeld 52 duizend euro minder dan de vraagprijs. De woningprijzen staan nog steeds onder druk en het lijkt verstandig om in de huidige marktomstandigheden een scherpe vraagprijs neer te zetten.


Verschil initiële vraagprijs en koopsom gemiddeld 12%
Het verschil tussen de initiële vraagprijs en de koopsom lag voordat de crisis begon rond de 5%: een woning werd gemiddeld genomen 5,2% onder de vraagprijs verkocht in 2007. Tegenwoordig wordt de vraagprijs regelmatig bijgesteld alvorens een huis daadwerkelijk wordt verkocht. Onderstaande figuur laat voor de periode 2007-2012 de ontwikkeling van het verschil tussen de initiële vraagprijs en gerealiseerde koopsom zien. Uit deze figuur blijkt dat het verschil is opgelopen tot 11,9% in 2012. Twee-onder-één kapwoningen en vrijstaande woningen kennen een groter verschil tussen de initiële vraagprijs en de koopsom. In 2007 werden vrijstaande woningen gemiddeld genomen voor 90,9% van de initiële vraagprijs verkocht. In 2013 is het verschil met 7,5% opgelopen naar een gemiddelde koopsom van 83,4% van de initiële vraagprijs.


Percentage afwijking koopsom versus initiële vraagprijs naar woningtype

Om meer inzicht te geven in hoe de afwijking tussen vraag- en verkoopprijs varieert is het percentage afwijking van de initiële vraagprijs en de koopsom naar woningtype per looptijd geanalyseerd. De conclusie is dat naarmate de looptijd toeneemt de afwijking tussen vraag- en verkoopprijs ook toeneemt. Een woning die binnen 6 maanden wordt verkocht kent een gemiddelde afslag op de initiële  vraagprijs van 6%. Voor woningen die langer dan 2 jaar te koop staan is deze afslag gemiddeld 20,4%: de koopsom is dan 79,6% van de initiële vraagprijs.
 
Een mogelijke verklaring voor de grote verschillen naar looptijd is de dalende markt: woningen die langer dan twee jaar te koop staan kennen reeds een gemiddelde prijsdaling van 10,1%. Verder kan geconcludeerd worden dat het verstandig is om in de huidige marktomstandigheden een scherpe vraagprijs neer te zetten.

Bron: Calcasa




Aanpassing Woonakkoord


De fracties van D66, ChristenUnie, SGP, VVD en PvdA hebben woensdagochtend ingestemd met het dinsdagavond bereikte akkoord over de woningmarkt. Daarmee heeft minister Blok (Wonen) groen licht gekregen voor zijn plannen.

Meer ruimte voor kopers
"Het volledig en annuitair aflossen van hypotheken binnen 30 jaar blijft de norm. Wel komt er de mogelijkheid om naast de hypotheek een tweede lening af te sluiten tot 50% van de waarde van de woning. Tevens wordt het mogelijk gemaakt dat bank en klant afspraken maken over de aflossingstermijn van de tweede lening. Hierdoor kan de looptijd worden verlengd naar bijvoorbeeld 35 jaar. De rente over de tweede lening kan niet worden afgetrokken van de belastingen. Dit betekent dat in de eerste jaren de maandlasten lager uitvallen. Over de gehele periode zijn de kosten echter hoger wanneer de consument voor dit product kiest. Dit leidt niet tot wijziging van de Wet IB 2001."

Bron: Rijksoverheid




Hypotheekadvies 2013: Rabobank stunter bij grootbanken


Nu de grootbanken met eigen adviestarieven komen voor het afsluiten van hypotheekleningen, wordt vergelijken met tussenpersonen makkelijker.

Rabobank maakte woensdag als laatste grootbank de tarieven bekend. Die komen voor huiseigenaren die al een woning hebben op 1.750 euro voor een nieuwe hypotheeklening. Starters krijgen voor het eerste huis een lager tarief van 1.450 euro bij Rabobank. Ondernemers die al een woning hebben betalen 2.250 euro en bij een eerste woning is het ondernemerstarief 1.950 euro.

Met deze prijzen vaart Rabobank bij de grootbanken scherp aan de wind. Eerder maakte ING bekend dat voor een nieuwe hypotheek, als deze wordt afgesloten via een adviseur van ING, het advies en de afhandeling 2.100 euro gaan kosten. Advies voor een tweede hypotheek of een verhoging kost 900 euro.

ING laat de nieuwe tarieven vanaf 1 december dit jaar ingaan, Rabobank vanaf 17 december.

ABN Amro rekent hetzelfde als ING. ABN Amro splitst de kosten voor het hypotheekadvies in 1.250 euro 'advies' plus 850 euro 'afhandelingskosten'. Voor starters ligt het adviestarief bij ABN Amro op duizend euro in plaats van 1.250 euro.

SNS Bank rekent een adviestarief van 2.950 euro, maar daar zitten ook bemiddelingskosten bij, waarbij de adviseur desgewenst ook een vergelijking maakt met andere banken - ervan uitgaande dat dit onafhankelijk gebeurt. .

Hypotheekadvies: landelijke ketens

Bij vier landelijke ketens - Hypotheek Visie, Hypotheek Plan, De Hypotheekshop en De Hypotheker - rollen er voor het afsluiten van een nieuwe hypotheek van zo'n 250 duizend euro tarieven uit van respectievelijk 2.495 euro, 2.500 euro, 2.794 euro en 2.990 euro uit. Hier zitten wel enkele verschillen achter.

Zo werken Hypotheek Visie en Hypotheek Plan met een vast tarief, terwijl De Hypotheekshop een uurtarief van 127 euro hanteert. Daarbij wordt uitgegaan van maximaal 22 uur werk, wat het bedrag van 2.794 euro oplevert.

Independer stelt overigens dat een maximum van 28 uur redelijk genoemd mag worden. De Hypotheker werkt net als Hypotheek Visie met een vast bedrag.

Ter vergelijking is het ook aardig om de Hypotheekservice van de Vereniging Eigen Huis (VEH) erbij te nemen. Die rekent voor starters op de woningmarkt een tarief van 2.700 euro, inclusief bemiddeling en een vergelijking van alle beschikbare banken en verzekeraars.

Duidelijk is dat ABN Amro en ING pakweg 400 tot 800 euro lagere kosten kunnen rekenen, wanneer ze alleen over eigen hypotheekleningen adviseren. en Rabobank zit daar weer 350 euro onder. Als consument heb je dan echter geen idee of de aanbieding die je krijgt, de meest aantrekkelijke in de markt is. Rabobank, ING en ABN Amro keuren immers alleen hun eigen vlees.

Bij de bredere bemiddeling via SNS Bank, landelijke tussenpersonen en de VEH liggen de prijzen tussen de 2.500 en 3.000 euro.

Plaatselijke adviseurs

Tot slot is het uiteraard ook mogelijk om te shoppen bij plaatselijke adviseurs. Op basis van een scan bij Independer van bureaus die minimaal met het cijfer 8 worden gewaardeerd, ziet het plaatje voor de steden Amsterdam, Apeldoorn, Oss en Groningen er als volgt uit.

In Amsterdam zitten enkele hoog gewaardeerde prijsvechters die vaste tarieven van 1.500 tot 2.000 euro hanteren voor advies en bemiddeling.

Hier biedt de goedkoopste aanbieder bijvoorbeeld wel een 'compleet advies', inclusief de offerteaanvraag en afhandeling en het regelen van een bankgarantie. Maar er zit geen jaarlijkse hypotheekcheck bij. Voor 2.000 euro zijn er adviseurs die al wel een hypotheekcheck meenemen.

In Groningen en Oss zitten ook hooggewaardeerde prijsvechters die tarieven van rond de 2.000 euro rekenen. De twee hoogst gewaardeerde lokale adviseurs in Apeldoorn rekenen adviesprijzen van rond de 2.500 euro.

Wie goedkoop uit wil zijn, moet dus of direct bij de bank z'n hypotheekleningen afsluiten, of een plaatselijke adviseur met een scherp tarief kiezen.

Alternatief zijn brede, landelijk opererende tussenpersonen die eigen marktscans maken, Zij rekenen voor advies en bemiddeling tarieven vanaf 2.500 euro.


Bron MSN.nl




Huizenkopers kunnen steeds minder lenen, maximum hypotheek daalt snel


Het bedrag dat banken willen financieren daalt sterker dan de huizenprijzen. Dat levert grote problemen op voor huizenkopers. Dit jaar is de maximale hypotheek die huizenkopers kunnen krijgen veel sterker gedaald dan in de voorgaande jaren. Modale inkomens kunnen 5 procent minder lenen. De leencapaciteit van hogere inkomens ligt ruim 9 procent lager.

Dat betekent dat de huizenprijzen dit jaar met minimaal 5 tot 10 procent moeten dalen om de lagere leencapaciteit van huizenkopers te compenseren. Anders neemt de betaalbaarheid van woningen af in plaats van toe.

Sinds 2009 is de leencapaciteit elk jaar gedaald, maar de banken hebben de teugels dit jaar veel strakker aangehaald dan in de jaren daarvoor. Ter vergelijking: in 2012 daalde het maximale hypotheekbedrag tussen 1 en 1,8 procent. Omdat de huizenprijzen vorig jaar met ongeveer 7 procent zijn gedaald, werden huizen in 2012 dus 5 tot 6 procent beter betaalbaar.

In opdracht van de Volkskrant zijn berekeningen uitgevoerd door rekenmodule-website Berekenhet.nl. Het gebruikte rekenmodel is gebaseerd op de NHG-en GHF-normen. De banken gaan bij hun hypotheekverstrekking van dezelfde normen uit.

Hoeveel een bank maximaal mag uitlenen, wordt elk najaar vastgesteld door het Nibud. Het budgetinstituut baseert de norm op de koopkrachtontwikkeling in het jaar ervoor.

 

Bron: De Volkskrant




Veranderingen ten aanzien van financiële producten per 1 januari 2013

Iedereen schaft in zijn leven financiële producten aan. Denk aan een autoverzekering, een hypotheek of uw oudedagsvoorziening. Er zijn heel veel financiële producten. Soms zijn deze producten eenvoudig. Maar soms ook ingewikkeld. U heeft vanaf 1 januari 2013 de keuze om de complexe en impactvolle financiële producten te kopen met of zonder advies. Zo wordt uw positie als consument sterker. U leest alles hierover in de brochure van het Verbond van Verzekeraars.




Dubbele hypotheekrente een jaar  langer aftrekken

Mensen die met een dubbele hypotheek zitten omdat ze hun oude huis niet kwijtraken, mogen de rente van beide hypotheken een jaar langer aftrekken. Dat heeft minister Stef Blok (Wonen) donderdag (15 november) gezegd.

Door deze toezegging, kan iemand die volgend jaar een woning koopt tot en met 2016 beide hypotheken van de belasting aftrekken als de 'oude' woning nog niet is verkocht.

VVD-Kamerlid Barbara Visser had Blok gevraagd om verlenging van de regeling, die tot twee jaar beperkt zou worden. Blok zei met het oog op de doorstroming voor een termijn van drie jaar te zijn. Visser is ‘blij dat de suggestie is overgenomen. Dit smaakt naar meer. Ik heb er alle vertrouwen in dat we heel mooie dingen voor elkaar gaan boksen.’

Bron: NVM


Restschuld
Mensen die na de verkoop van hun huis met een restschuld blijven zitten, mogen de kosten daarvan vijf jaar aftrekken. Schouten en Jansen vinden die termijn te kort. Met een wijzigingsvoorstel stellen PvdA en VVD voor om de termijn tot tien jaar op te rekken. Geen oplossing, zegt Van Vliet, die de hoge tarieven van de banken hekelt. Ook Koolmees vreest dat de financiering van een nieuw huis voor mensen met een restschuld niet gemakkelijk wordt. Blok beaamt dat, maar ziet het voorstel toch als "een helpende hand" voor mensen in de problemen. Bovendien zal het de doorstroming in de woningmarkt bevorderen.




Wijzigingen in het Regeer akkoord

De wijzigingen in het Regeerakkoord zijn in een kort overzicht samengevat. Zie voor een uitgebreidere uiteenzetting de publicatie van het CPB - zie onderstaand artikel.

* Nominale zorgpremie blijft ongewijzigd. Ook de zorgtoeslag blijft bestaan.

* Inkomensafhankelijke zorgpremie gaat niet door. In eerder voorstel zou per 2014 een inkomensafhankelijke zorgpremie ingevoerd worden. Het aanpassen van het eigen risico (inkomensafhankelijk) blijft wel staan (bij lage inkomens is het eigen risico €180 per jaar, oplopend tot €595 bij hoge inkomens)

* Algemene heffingskorting en arbeidskorting stijgen voor inkomens tot €70.000 per jaar, daarboven gaat het juist omlaag.

* Er wordt €250 miljoen aangewend voor het beperken van de versobering van de WW uitkeringen.

* De lagere tarieven voor de inkomstenbelasting worden teruggedraaid tot het huidige niveau (2e en 3e schijf van 42 naar 38 procent)

 

Overige relevante wijzigingen in Regeerakkoord:

* De AOW-leeftijd wordt sneller verhoogd dan in het Begrotingsakkoord. Na 2015 stijgt de AOW-leeftijd drie jaar lang met drie maanden per jaar en vervolgens met vier maanden per jaar. Hierdoor wordt in 2018 de AOW leeftijd 66 jaar en in 2021 67 jaar.

* De duur van de WW-uitkering bedraagt per 1 juli 2014 maximaal 24 maanden voor nieuwe instroom, waarbij de eerste twaalf maanden gerelateerd zijn aan het laatstverdiende loon en de tweede twaalf maanden gerelateerd zijn aan het wettelijk minimumloon. De opbouw van de WW-rechten wordt gebracht op een maand per jaar gedurende de eerste tien jaar en vervolgens een halve maand per jaar. De nieuwe regels voor de WW opbouw gaan in per 1 januari 2014 waarbij bestaande rechten worden gerespecteerd.

* Het maximum percentage waartegen hypotheekrente kan worden afgetrokken, wordt van 52% naar 38% afgebouwd met 0,5%-punt per jaar.

Bron: CPB




Nationale Hypotheekgarantie

De voorwaarden en normen van de Nationale Hypotheekgarantie zullen per 1 januari 2013 wijzigen. U vindt ze hier: voorwaardenennormen.nhg.nl




Bouwvallig regeerakkoord huizenmarkt

Gisteren kwamen de VVD en de PVDA met hun regeerakkoord. Voor de woningmarkt zijn er ingrijpende maatregelen getroffen. De bestaande huiseigenaren worden aangepakt. Deze aanpak is zeer gering en gaat slechts gelden voor de hoge inkomens. De maatregel gaat in per 2014.

Vanaf 2014 wordt de renteaftrek ieder jaar verminderd met 0,5% (van het 52% tarief) voor een duur van 28 jaar. In 2014 heeft iemand die nu 52% renteaftrek geniet nog 51,5% renteaftrek. In 2015 wordt dit 51% tot in 2042 nog 38%. Wie nu in aanmerking wil komen voor een renteaftrek van 52% moet een hoofdinkomen hebben van meer dan 56.429 euro.

Hier moet de betaalde hypotheekrente nog bij op worden geteld. Stel, dit is 20.000 euro. Dan moet het hoofdinkomen minimaal 76.429 euro zijn. Uitgaande van gelijke cijfers over de komende jaren gaat deze persoon vanaf 2014 100 euro per jaar (0,5% van 200.000 euro) meer betalen voor zijn hypotheek. Dit is dus slechts 8,33 euro per maand over een betaalde hypotheekrente van 20.000 euro.

Voor de lagere inkomens die nu een voordeel hebben van 42% en 41,95% verandert er op het eerste gezicht niets. PvdA en de VVD hebben wel aangegeven het belastingtarief te willen verlagen naar 38%. Dit betekent minder renteaftrek maar ook minder belasting betalen. Of er daadwerkelijk onderaan de streep voordeel of nadeel is voor deze groep zal nog blijken.


Starters
Voor starters wordt het Lenteakkoord gevolgd. Indien er een woning in 2013 wordt gekocht, moeten zij verplicht hun gehele hypotheek aflossen door middel van een annuïteiten en/of lineaire hypotheek. In mijn column van mei Kunduzhypotheken staan 500 berekeningen die aantonen dat de netto maandlasten bij een hypotheekrente van 5% ruim 20% hoger worden (100% annuïteiten hypotheek) dan voor de mensen die nu een 50% bankspaarhypotheek en 50% aflossingsvrije hypotheek hebben.

De maandlasten stijgen bij een annuïteiten hypotheek waardoor dit verschil met banksparen steeds groter wordt. Na 10 jaar zijn de maandlasten bijna 30% hoger en na 20 jaar zelfs 45%. Ik merk nogmaals op dat de waardeopbouw van het banksparen en de aflossing bij de annuiteitenhypotheek hetzelfde zijn. Het verschil is in hogere maandlasten is vooral te wijten door de 100% aflossing. Achter deze 100% plaatsen veel “kenners” in de markt een groot vraagteken.

De gevolgen van deze maatregelen zijn kort samen te vatten:

  1. flinke dalende woningprijzen de komende jaren (20% behoort tot de         mogelijkheden)

  2. administratieve rompslomp (wie is starter en wie is doorstromer)

  3. banken die hypotheekvormen zoals banksparen uit hun assortiment gaan halen

  4. wettekst moet worden aangepast (oude hypotheekschuld blijft leidend)

  5. starters gaan via internet hun hypotheek afsluiten (adviseur verdwijnt)

  6. geen keuzemogelijkheid meer voor starters

  7. “trucjes” zoals familiebankieren (renteloze lening) kan aantrekkelijk worden


Gevolgen huizenprijzen
De komende tijd zal ik nog uitgebreid ingaan op bovenstaande gevolgen. Op het eerste gezicht lijkt er meer zekerheid te zijn voor de huizenmarkt. De bestaande groep wordt aangepakt en de starters moeten verplicht aflossen. Ik verwacht echter dat de regeling voor de bestaande groep niet 28 jaar blijft bestaan.

Dit is een klein stapje om iedereen te laten wennen waarna alsnog grotere stappen genomen gaan worden. Mijn verwachte daling van de huizenprijzen kan wel eens minder uitvallen. Dit heeft te maken met de huurverhogingen die gaan plaatsvinden Voor huurders met een huishoudinkomen tot 33.000 is de verhoging 1,5% plus inflatie.

Bij mensen met een inkomen tussen de 33.000 en 43.000 wordt de verhoging 2,5% plus inflatie. En inkomens boven 43.000 euro gaan 6,5% plus inflatie meer betalen. Vooral dit laatste percentage is ingrijpend. De kans is groot dat deze huurders naar een koopwoning op zoek gaan. In ieder geval zijn de ingrepen flink en verwacht ik zeker geen rust op de woningmarkt.

Bovendien zullen veel mensen blijven twijfelen of zij nu een woning moeten kopen of over een bepaalde tijd (bijvoorbeeld een jaar).

PvdA en VVD hebben laten zien dat zij stappen durven te nemen. Ik ben echter van mening dat zij een verkeerde keuze hebben gemaakt. Ik verwacht namelijk een flinke administratieve rompslomp waar niemand meer uitkomt.

Bron : ODIN 30-10-2012




Regeerakkoord Rutte II “Bruggen Slaan”

Klik hier voor het volledige document




ING introduceert advieskosten voor het hypotheek advies

Het Ministerie van Financiën heeft bepaald dat er in Nederland vanaf 1 januari 2013 een verbod op het betalen van bemiddelingsprovisie voor complexe financiële producten, zoals hypotheken, van kracht is. Dit betekent dat consumenten vanaf dit moment direct gaan betalen voor financieel advies en bemiddeling bij financiële producten. Dit geldt voor het advies bij een onafhankelijke tussenpersoon én voor directe aanbieders. De ING zal per 1 januari 2013 voldoen aan deze wetgeving.


Wat verandert er?
Als gevolg van het provisieverbod gaat donderdag 1 november 2012, een overgangsperiode in het acquisitieproces in, waarbij zowel het oude, als het nieuwe proces gedurende één maand zijn toegestaan. Tijdens deze periode kunnen klanten kiezen voor het betalen van advieskosten of een afsluitprovisie voor hypotheekadvies, waarbij zij door de hypotheekadviseur de voor hen voordeligste keuze aangereikt krijgen.

Vanaf 1 december 2012 moeten alle hypotheekaanvragen voldoen aan het nieuwe proces en betaalt de klant geen 1% afsluitprovisie meer over de lening. Alle klanten gaan vanaf dit moment advieskosten betalen voor hypotheekadvies en –bemiddeling.

De advieskosten zijn een vast bedrag, onafhankelijk van de hoogte van de hypotheek. Voor een nieuwe hypotheek bedraagt dit 2100 euro en voor een tweede hypotheek of verhoging 900 euro. De klant kan op deze manier eenvoudig de advieskosten van de ING vergelijken met de kosten van andere hypotheekaanbieders en onafhankelijke intermediairs. Vanaf 1 november 2012 worden de advieskosten gepubliceerd en actueel gehouden op ING.nl.

Dit raakt ook de verkoop van hypotheken via het intermediaire kanaal. Want ook intermediairs zijn vanaf deze datum verplicht de kosten van hun advies rechtstreeks in rekening te brengen aan de klant en de ING zal hen geen provisie meer betalen voor hypotheekaanvragen.


Wat houden advieskosten in?
De klant betaalt een vast bedrag aan advieskosten. In deze kosten zijn onder andere de kosten van het adviesgesprek, bemiddelingskosten en het Persoonlijk Hypotheek Advies rapport verwerkt. Dit rapport is gebaseerd op de persoonlijke situatie van de klant. Als de klant de hypotheekofferte en het Persoonlijk Hypotheek Advies Rapport heeft ondertekend en naar de ING terugstuurt, dan moet de klant daarvoor advieskosten betalen. Ook als de klant dan alsnog besluit de hypotheek niet bij de ING af te sluiten.


Wanneer is de klant advieskosten verschuldigd?
De ING berekent onder meer advieskosten voor advies en bemiddeling in het geval van een nieuwe hypotheek en het oversluiten en verhogen van hypotheken. Ook voor het advies voor hypotheken in beheer brengt de ING vanaf 1 januari 2013 advieskosten in rekening. De ING vindt het van belang dat de klant ook bij zijn adviesvragen bij beheermutaties een eerlijke vergelijking kan maken door middel van welk distributiekanaal hij zijn advies wil inwinnen. De introductie van de advieskosten bij beheer draagt hieraan bij. De ING wil benadrukken dat advieskosten bij wijzigingen van de bestaande hypotheek alleen in rekening worden gebracht indien er een (uitgebreid) Persoonlijk Hypotheek Adviesrapport wordt geschreven door een gekwalificeerde ING adviseur. Deze kosten worden in rekening gebracht als er ook daadwerkelijk een wijziging van de hypotheek op volgt. Als de klant alsnog afziet van de voorgenomen wijziging dan hoeft de klant geen advieskosten te betalen.

Bron: ING




Rente restschuld maximaal 5 jaar aftrekbaar/ Verlaging maximaal aftrekpercentage hypotheekrente

De problemen met restschulden worden gericht aangepakt. De rente betaald op restschulden kan tijdelijk (maximaal 5 jaar) en onder voorwaarden blijven worden afgetrokken.

De gunstige leningsfaciliteit voor starters van de Stichting Volkshuisvesting Nederland zal worden uitgebreid.

Verlaging maximaal aftrekpercentage hypotheekrente
Het maximale aftrekpercentage voor hypotheekrente wordt vanaf 2014 in jaarlijkse stappen van een half procentpunt verlaagd van het tarief in de vierde naar de derde schijf.

Gekoppelde verlaging toptarief/schijflengte (50-50)
De opbrengst van de beperking van het aftrektarief voor hypotheekrente wordt voor 50% teruggesluisd in verlaging van het toptarief en voor 50% via een verlenging van de 3e belastingschijf.




NHG Grens, volgende maand omlaag

Volgende maand gaat de kostengrens van de NHG omlaag, als eerste stap in een reeks om de grens weer terug te brengen naar het oorspronkelijke bedrag van 265.000 euro.

Per 1 juli gaat deze grens van 350.000 naar 320.000 euro. Een jaar later, 1 juli 2013, gaat de grens naar  290.000 Ten slotte gaat op 1 juli 2014 de kostengrens naar 265.000, het bedrag van voor de crisis. De tijdelijke verhoging geldt sinds 1 juli 2009. Aanvankelijk zou anderhalf jaar later de grens weer verlaagd worden naar het oorspronkelijke bedrag, maar dat is, vanwege de duur van de crisis, uitgesteld. Als consumenten nog gebruik willen maken van de grens van 350.000 euro moeten zij snel een hypotheekofferte aanvragen. De offertedatum is bepalend voor de voorwaarden van de NHG.

Bron: VEH, 11-06-2012




Akkoord Vereniging Eigen Huis, Woonbond, Aedes en NVM

De woningmarkt moet anders georganiseerd worden, vinden maatschappelijk betrokken organisaties. Vereniging Eigen Huis, Woonbond en Aedes hebben voor dat doel samen met de NVM, VBO en VastgoedPro een integraal hervormingsplan opgesteld. De organisaties zijn van mening dat niet langer gewacht kan worden met een goed georganiseerde overgang naar een nieuw woningmarktstelsel dat tegemoet komt aan de woonbehoeften van mensen in een snel veranderende samenleving. De woningmarkt moet flexibeler worden, efficiënter gaan werken en meer keuzemogelijkheden bieden. Het plan van de organisaties bevat de contouren van de vergaande veranderingen die daarvoor noodzakelijk zijn.

De huidige woningmarkt voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Vastgeroeste systemen, intransparante werkwijzen en de enorme belangen die voortdurend in het geding zijn, staan in de weg aan de noodzakelijke hervormingen. De tijd dat met de inzet van extra middelen en met de aanmaak van extra regelgeving de zaak op gang kon worden gehouden, is voorbij. De crisis van de afgelopen jaren heeft de tekortkomingen van de woningmarkt duidelijk aan het licht gebracht. Door nu op een goede manier te hervormen, kan de woningmarkt beter en sterker uit de crisis komen.

Lees verder (PDF)




Overzicht belangrijkste fiscale maatregelen Catshuisberaad  

AOW naar 66 jaar in 2015; maatregel rekenrente.
De AOW leeftijd wordt versneld verhoogd naar 66 in 2015 (opbrengst € 600 miljoen). Bovendien zal het kabinet een voorstel doen om de AOW leeftijd op den duur te koppelen aan de levensverwachting. Een overgangsregeling kan de omvang van de inkomensgevolgen beperken. De overgangsregeling geldt voor mensen die weinig tijd hebben om zich op de wijziging voor te bereiden en die weinig mogelijkheden hebben om het verlies te compenseren door te werken of te sparen.

Beperken budget vitaliteitspakket:
Het beschikbare budget voor de extra “doorwerkbonussen” wordt beëindigd. Tevens zal het beschikbare budget voor “mobiliteit” na 2013 niet verder toenemen. De regelingen voor arbeidsgehandicapten, vitaliteitsparen, loopbaan en scholing worden ontzien.

Verlagen overdrachtsbelasting:
De overdrachtsbelasting voor woningen blijft structureel op 2% gehandhaafd. Dit kost 1,2 miljard in de periode 2013-2015 en 1,5 miljard structureel. Ter dekking wordt de onbelaste reiskostenvergoeding afgeschaft.

Overige opbrengst onbelaste reiskostenvergoeding:
De onbelaste reiskostenvergoeding (19 cent per kilometer of de werkelijke kosten bij openbaar vervoer) wordt volledig afgeschaft. Hierbij vervalt voor de leaseauto de huidige vrijstelling van de bijtelling voor auto's die voor minder dan 500 km privé worden gebruikt (deze vrijstelling wordt vanwege lopende contracten in 4 jaar afgebouwd). De bestelauto wordt scherper gedefinieerd, om overloopeffecten te beperken. Tegelijkertijd wordt het daadwerkelijke beslag van de zakelijke kilometers in de werkkostenregeling (auto en OV) ondergebracht (een bedrag van € 600 miljoen). Hieruit kunnen werkgevers de zakelijke kilometers blijven vergoeden.

Fiscale behandeling eigen woning:
1. Vanaf 1 januari 2013 is voor nieuwe hypotheken de betaalde rente alleen aftrekbaar als het een lening betreft, die gedurende looptijd volledig en ten minste annuïtair wordt afgelost (opbrengst 3,4 miljard).
De KEW blijft gehandhaafd voor bestaande gevallen.

2. De hypotheekrenteaftrek blijft ongewijzigd voor bestaande gevallen. Eerbiedigende werking wordt als wettelijke norm vastgelegd: fiscale spelregels die gelden op het moment van het aangaan van de hypotheek, worden tijdens de gehele looptijd van de hypotheek gerespecteerd.

3. De aflosperiode met renteaftrek wordt voor nieuwe gevallen verlengd naar 35 jaar. Dit heeft een drukkend effect op de maandlasten. Om met name starters tegemoet te komen en de tijd te geven om vermogen op te bouwen wordt –naast het verlengen van de looptijd naar 35 jaar- de Loan To Value (bepalend voor de omvang van de hypotheek ten opzichte van huiswaarde) in een geleidelijk tempo afgebouwd. Deze wordt vanaf 2015 in zes jaarlijkse stappen van 1% verlaagd van 106% naar 100% (opbrengst 0,4 miljard).

4. Conform de gedragscode Hypothecaire Financieringen wordt het mogelijk ten behoeve van waardevermeerderende (en/of duurzame) investeringen in het eigen huis dit te verhogen tot 106% (“explainregeling”). Bij energiebesparende voorzieningen mag ook worden afgeweken van de inkomensnorm.

5. Extra aflossen van bestaande hypotheken wordt gestimuleerd. Met banken wordt een convenant gesloten om de boetevrije aflossingsmogelijkheid van hypotheken te verhogen van 10% naar 20% per jaar.

6. De schenkingsfaciliteit gericht op schuldaflossing eigen huis wordt uitgebreid van 50.000 euro naar 100.000 en de leeftijdsgrens voor de ontvangende partij wordt verhoogd naar 45 jaar.

7. De mogelijkheid van dubbele hypotheekrenteaftrek voor een voormalige woning die nog te koop staat, wordt in 2013 gehandhaafd.
 

Grondslagverbreding IB/VPB, invoering winstbox IB:
De invoering van de winstbox in de IB per 1-1-2015 wordt voorbereid. Daartoe wordt eerst een grondslagverbreding (schrappen fiscale aftrekmogelijkheden) voor het bedrijfsleven uitgevoerd. Per saldo vindt lastenverzwaring plaats van 350 miljoen (60% uit zelfstandigenaftrek en startersaftrek; 40% uit de afschaffing/vermindering van de VAMIL, KIA, EIA en de MIA).

Terugsluis bedrijfsleven: Europeseco-financiering / lager tarief VPB:
De grondslagverbreding wordt (vanaf 2014 voor de helft en vanaf 2016 geheel) teruggesluisd voor Europese co-financiering. Wanneer deze middelen niet op deze manier tot besteding kunnen komen, dan wordt het VPB tarief verlaagd. De aftrek deelnemingsrente bedrijven wordt beperkt met € 150 miljoen, om excessief gebruik te voorkomen. Bij de opbrengst wordt rekening gehouden met de € 59 miljoen (2013), die nodig is geweest voor de dekking van de incidentele verlaging van de overdrachtsbelasting.

Verdubbelen bankenbelasting:
De opbrengst van de bankenbelasting wordt verdubbeld per 2012 en wordt gebruikt om het EMU-saldo te verbeteren. De helft van de opbrengst is in 2012 al gebruikt voor het dekken van de verlaging van de overdrachtsbelasting.

Afschaffen rode diesel:
De vrijstelling voor rode diesel wordt in twee stappen afgeschaft vanaf 2013.

BTW verhogen per 1-10-2012:
Het tarief BTW-laag wordt per 1-10-2012 verhoogd met 1% en het tarief BTW-algemeen gelijktijdig met 2%. Per 2014 wordt de halve opbrengst daarvan gebruikt om de tarieven van de inkomstenbelasting te verlagen, vanaf 2015 het hele bedrag.

Aftoppen Witteveenkader op >3 x modaal:
Het Witteveenkader wordt afgetopt voor pensioenen die hoger liggen dan 3 x modaal. Dit betekent dat niet langer fiscaal gefaciliteerd kan worden gespaard voor een aanvullend pensioen vanaf dit inkomensniveau, of voor een gelijkwaardig alternatief met eenzelfde budgettaire opbrengst. De opbrengst is inclusief verlaging maximumpremiegrondslag voor de derde pijler. Invoering in 2014 is haalbaar als de wetswijziging spoedig door het parlement wordt aanvaard.

Tabaksaccijns:
De accijns op een pakje sigaretten en shag gaat per 1-1-2013 met 0,20 cent omhoog. De opbrengst is 180 miljoen.

BTW op niet BIG-geregistreerden:
De BTW vrijstelling voor gezondheidszorg wordt beperkt tot die gezondheidskundige diensten die worden uitgevoerd door een BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaar (Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg).




Aanpak aftrek Hypotheekrente taboe in Catshuis

Tijdens de onderhandelingen over de bezuinigingen is het sleutelen aan de hypotheekrenteaftrek taboe. Dat heeft fractievoorzitter Stef Blok van de VVD, medeonderhandelaar in het Catshuis, volgens de Leeuwarder Courant gezegd tijdens een bijeenkomst in Friesland.

De woordvoerder van Blok ontkent de lezing van de krant. Volgens hem reageerde Blok op een vraag uit de zaal over het standpunt van de VVD over de hypotheekrenteaftrek. "U kent ons standpunt", zou Blok hebben gezegd. De woorden 'taboe' en 'Catshuis' zijn volgens de woordvoerder niet gevallen. De uitspraak zou opmerkelijk zijn, omdat de onderhandelaars vooraf hebben beloofd dat er geen taboes zijn in de zoektocht naar nieuwe bezuinigingen. Bovendien is door de partijen een radiostilte afgesproken, waardoor tot nu toe vrijwel niets over de onderhandelingen naar buiten kwam

Bron: ANP, 27-03-2012




AFM ziet weinig knelpunten hypotheek flexwerkers

De AFM ziet voldoende ruimte in de gedragscode hypothecaire financieringen om ook mensen zonder vast arbeidscontract een verantwoorde hypotheek te verlenen. Dat zegt de toezichthouder naar aanleiding van het bericht van VEH over knelpunten in hypotheekverstrekking aan flexwerkers.

Volgens de AFM biedt de huidige gedragscode voor hypotheken voldoende ruimte voor het verstrekken van hypotheken aan mensen zonder vast arbeidscontract. Banken moeten daarbij de afweging maken of iemand op de lange termijn zijn hypotheeklasten kan blijven betalen. Om die inschatting te maken, moeten banken iedere situatie zorgvuldig bekijken en op zijn merites beoordelen. Bij het maken van die afweging kan het inkomen uit het verleden een rol spelen, zoals dat nu ook bij ondernemers nu vaak het geval is. De AFM zegt graag het gesprek aan te gaan over knelpunten op de woningmarkt en de verantwoorde hypotheekverstrekking. “Wij zien dat er problemen zijn op de woningmarkt en dragen graag bij aan een gesprek over verbeteringen”, aldus AFM-voorzitter Ronald Gerritse.

Bron: AFM, 13-03-2012




Economen willen afbouw hypotheekrente aftrek

Een groep van 22 vooraanstaande economen stelt dat hervorming van de woningmarkt noodzakelijk is. Als belangrijkste maatregel zien zij de geleidelijke afbouw van de aftrek van hypotheekrente.

Intiatiefnemers zijn Lans Bovenberg van de Universiteit van Tilburg en Dirk Schoenmaker van de Duisenberg school of finance. Tot dusver verzetten de regeringspartijen CDA en VVD zich tegen het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek en dat geldt ook voor gedoogpartner PVV. Het plan is ondertekend door bekende economen als Arnoud Boot, Sweder van Wijnbergen en Herman Wijffels.

De economen wijzen erop dat ''het huidige systeem van woningfinanciering'' leidt tot overmatige hyptheekschuld van de huishoudens. Inmiddels zou 80 procent van de bevolking denken dat de aftrek sowieso minder wordt en daardoor zit volgens de economen nu de woningmarkt op slot.

Ze pleiten voor de afbouw van de aftrek van hypotheekrente in combinatie met maatregelen als het afschaffen van de overdrachtsbelasting, die betaald moet worden bij de aankoop van een huis, en het beperken van de hoogte van de hypotheekschuld.

Bron: ANP, 23-02-2012




Maatregelen tegen hoge hypotheekrente

Minister De Jager van Financiën komt op korte termijn met maatregelen die de hypotheekrentetarieven moeten drukken. Dat zei hij dinsdag in de Tweede Kamer op vragen van PVV-kamerlid Van Dijck.

Van Dijck had gevraagd of de regering een einde gaat maken aan ‘onredelijk hoge winstmarges op rente’. Daarmee verergeren banken volgens hem de crisis op de woningmarkt en verrijken ze zich over de rug van de consument.

Het kabinet heeft een aantal maatregelen aangekondigd om de positie van de consument te versterken, zegt De Jager. Op die manier wil het de concurrentie vergroten.

Bron: AMweb, 15-02-2012




WOZ-waarde 2 % lager

De WOZ-waarden die nu worden toegekend, liggen gemiddeld 2 procent lager dan die vorig jaar werden opgelegd. Dat schrijft minister Spies van Binnenlandse Zaken aan de Tweede Kamer. Ze baseert zich op cijfers van de Waarderingskamer, de toezichthouder op de toepassing van de Wet waardering onroerende zaken.

De daling komt overeen met de daling van woningprijzen op de markt in de loop van 2010. De WOZ-waarde van 2012 is gepeild op 1 januari 2011. De vertaling van de dalende huizenprijzen in de WOZ-waarde loopt dan ook één jaar achter, aldus de minister.

De dalende woningmarkt van 2011 zal begin 2013 zichtbaar worden in een verdere daling van de WOZ-waarde van woningen, belooft minister Spies. Er zijn volgens de bewindsvrouw vrijwel geen gemeenten waar de gemiddelde WOZ-waarde van de huizen stijgt

Bron: De Telegraaf, 11-02-2012




Nederlanders betalen hogere hypotheekrente

Nederlandse huishoudens betalen structureel meer rente voor hun hypothecaire lening, maar staan relatief goedkoper rood dan gezinnen elders in de eurozone. Bovendien is dat verschil sinds 2003 flink opgelopen.

Ook voor creditcardschulden betalen Nederlanders fors minder dan hun Europese medeburgers. Dat blijkt uit een vergelijking van nieuwste gepubliceerde rentetarieven van De Nederlandsche Bank (DNB) en de Europese Centrale Bank (ECB).

De discussie over met name de rentetarieven op hypotheekschulden is de laatste tijd weer opgelaaid. Sinds het vertrek van de grote Franse bank BNP Paribas van de Nederlandse hypotheekmarkt en het terugschroeven van de hypotheekverstrekking door SNS Reaal trekt met name de Vereniging Eigen Huis weer aan de bel over het gebrek aan echte concurrentie op de hypotheekmarkt.

Volgens Eigen Huis heeft marktleider Rabobank nauwelijks te vrezen van de overgebleven grootbanken ABN Amro en ING. Die mogen vanwege de staatssteun die zij genieten niet voluit het prijsgevecht aangaan. De marge op hypotheekleningen is volgens Eigen Huis in de tweede helft van vorig jaar gestegen van onder de 2 naar ongeveer 2,5 procentpunt. Eigen Huis wil dat de NMa nu opnieuw kijkt naar de concurrentie tussen de hypotheekaanbieders. In een onderzoek, vorig jaar, kon de NMa geen kartelafspraken aantonen.

Bron: DFT, 05-01-2012

 
Select Estate Financieringen
Adviesbureau voor hypotheken en financiële diensten
Over_Ons.html
Kosten.html
Brochures.html
Diensten.html
Select_Estate_Financieringen.html
HomeSelect_Estate_Financieringen.html
Over OnsOver_Ons.html
DienstenDiensten.html
BrochuresBrochures.html
KostenKosten.html
Route.html
RouteRoute.html
http://english.sefined.nl
Englishhttp://english.sefined.nl
Contact.html
ContactContact.html
Nieuws