dinsdag 10 februari 2009

Derde Leervaardigheid: Planmatig Werken

Het is voor kinderen heel belangrijk om te leren om volgens een plan en gestructureerd iets aan te pakken. Dat klinkt veel groter dan het is maar desalniettemin is het een probleem als kinderen het niet kunnen.

Veel kinderen leren niet meer voldoende om vanaf het begin iets op te bouwen en volgens een eigen plan te werk te gaan. Het gevolg is dat ze zomaar iets doen en hopen dat het dan allemaal goed komt. Iets gestructureerd aan kunnen pakken kun je niet zomaar. Dit is ook een echte vaardigheid die geleerd moet worden.

Omdat veel kinderen niet meer voldoende tot zelf spelen (kunnen) komen, komt ook het leren om iets gestructureerd aan te pakken ernstig in de knel. Door al het kant-en-klare-speelgoed en "digitaal vermaak" worden kinderen niet meer gestimuleerd om eigen ideeën te ontwikkelen en uit te voeren.

Als je als kind bijvoorbeeld van houten blokken een straat met huizen wilt bouwen, een kasteel of een hut van lappen dan moet je voor jezelf een beeld hebben hoe dat er dan uit moet gaan zien. Je moet ook weten
waar je moet beginnen en hoe de huizen of het kasteel opgebouwd moet worden, met ramen, deuren een dak enz. of hoe je de stoelen moet neerzetten en de lappen er over hangen. Het klinkt allemaal logisch maar er zijn echt kinderen die niet weten hoe ze zoiets aan zouden moeten pakken.

Als je als kind de leervaardigheid van planmatig en gestructureerd iets opbouwen door het ZELF DOEN, bedenken en uitvoeren, niet of onvoldoende geleerd hebt dan kan het op school heel lastig worden om zelfstandig de opdrachten die je krijgt uit te gaan voeren. Dit komt simpelweg omdat je niet weet hoe je zoiets aanpakt, waar je moet beginnen en hoe je stap voor stap door het hele proces moet gaan om tot resultaat te kunnen komen.

Door zelf te spelen, zelf dingen te bedenken, zelf dingen te bouwen of te maken, leren kinderen om planmatig en gestructureerd te handelen en dus ook om beter vanuit een plan en georganiseerd te kunnen denken. De vaardigheden die via het ZELF DOEN geleerd worden kunnen later dan ook veel gemakkelijker alleen in het denken en op abstract niveau gebracht worden. Gestructureerd DOEN ontwikkelt zich tot gestructureerd kunnen DENKEN en LEREN.

Op deze manier worden samen met de motorische ontwikkeling van kinderen andere heel belangrijke vaardigheden ontwikkeld die voor het goed kunnen leren op de basisschool van bijzonder groot belang zijn.

Geen opmerkingen: