Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen

Indien je vraag er niet tussen staat in onze veelgestelde vragen (FAQ), nodigen wij je van harte uit om jouw vraag te mailen naar marketing@gae.nl

Algemeen

Groningen Airport Eelde biedt aan invalide en mindervalide reizigers bijzondere voorzieningen om comfortabel te kunnen reizen. Je leest alles over deze voorzieningen op onze pagina 'speciale assistentie'.

Het is altijd mogelijk om je fiets te stallen in de openbare fietsenstalling van Groningen Airport Eelde. Deze bevindt zich onder de verkeerstoren. Ook is er een afgesloten fietsenstalling. Wanneer je hier gebruik van wenst te maken, kun je voorafgaand aan je vlucht een e-mail sturen naar receptie@gae.nl. Zij voorzien je graag van meer informatie. Heb je je van tevoren niet aangemeld? Dan is deze fietsenstalling helaas niet toegankelijk.

Bekijk alle vragen "Algemeen"

Aankomst en vertrek

De incheckbalies zijn altijd 2 uur voor de geplande vertrektijd geopend. De sluitingstijd van de incheckbalie verschilt per luchtvaartmaatschappij. Dit varieert van 45 tot 30 minuten voor vertrek. Voor de definitieve sluitingstijden verwijzen wij je graag door naar de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. In verband met de wachttijd voor de incheckbalies adviseren wij reizigers om ruim voor het sluiten van de incheckbalies aanwezig te zijn.

De incheckbalies zijn altijd 2 uur voor de geplande vertrektijd geopend. De sluitingstijd van de incheckbalie verschilt per luchtvaartmaatschappij. De sluitingstijd van de check in varieert van 1 uur voor vertrek tot 40 minuten voor vertrek. Voor de definitieve sluitingstijden verwijzen wij je naar de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. In verband met de wachttijd voor de incheckbalies adviseren wij reizigers om ruim voor het sluiten van de incheckbalies aanwezig te zijn.

Bekijk alle vragen "Aankomst en vertrek"

Parkeren

Ja, het is mogelijk om online een parkeerplaats te reserveren op P1, P2 of P3. Dat zijn de officiële parkeerterreinen van van Groningen Airport Eelde. Kijk voor de mogelijkheden en de voordeligste tarieven in het online reserveringssysteem.

Je kunt online een parkeerplaats reserveren. Ga naar het online reserveringssysteem.

Bekijk alle vragen "Parkeren"

Parkeren Corendon passagiers

Via Corendon ontvang je reispapieren. Hier staan duidelijke instructies van het gratis parkeren op vermeld. De reispapieren dien je te tonen tijdens het inchecken op de luchthaven. Dit mag in print of via je mobiele telefoon. Bij aankomst trek je een parkeerkaart uit de automaat. Op aanwijzing van de parkeerwacht parkeer je op de aangewezen parkeerplaats op de luchthaven.

Het parkeerterrein van Corendon wordt aangegeven met bebording op het luchthaventerrein. De parkeerwacht zal aanwijzingen geven waar je moet staan bij grote drukte. Je dient je inrijkaart mee te nemen. De inrijkaart dient goed bewaard te worden en lever je in bij de incheckbalie. Je ontvangt dan een uitrijkaart.

Bekijk alle vragen "Parkeren Corendon passagiers"

Bagage

Om veiligheidsredenen is het niet mogelijk om je bagage eerder te brengen en later zelf terug te komen. Dit geldt voor alle vluchten.

Er zijn geen bagagekluisjes op Groningen Airport Eelde.

Voor het meenemen van medicijnen is een dokters- of apothekersverklaring nodig.

Zorg er altijd voor dat je jouw medicijnen in je handbagage meeneemt, dus niet in de bagage die via de check-in balie naar het laadruim gaat. Verder raden wij aan het Engelstalige recept van de medicijn mee te nemen, zodat je deze kunt laten zien als douane- of veiligheidsbeambten vragen stellen over je medicijnen of injectienaalden. Injectienaalden dienen goed verpakt te worden. Medicijnen die koel moeten worden bewaard, kun je het beste meenemen in koelzakken of vacuümflacons binnen de geldende handbagagevoorschriften. Er is geen koelmogelijkheid aan boord.

Indien je twijfelt, kun je altijd jouw huisarts raadplegen.

Bekijk alle vragen "Bagage"

Verloren en gevonden voorwerpen

Voorwerpen die zijn gevonden op Groningen Airport Eelde kunnen worden afgehaald bij de handling. Zij zijn gevestigd in de terminal van de luchthaven (links in de terminal, schuin tegenover het reisbureau.

Als je er thuis achterkomt dat je iets kwijt bent, vul dan ons webformulier in. Dan checken wij of je spullen zijn gevonden. 

Heb je spullen achtergelaten in het vliegtuig of ben je je gelabelde koffer kwijt? Neem dan contact op met je luchtvaartmaatschappij voor vragen over je verloren bagage.

Soms besluiten luchtvaartmaatschappijen dat ze je koffer opsturen naar je thuis- of verblijfadres. Je hoeft dan niet langer te blijven wachten op je koffer. Is dit voor jou het geval? Zorg dan dat je je bagagelabel of claimtag bewaart en je adres doorgeeft aan je luchtvaartmaatschappij. In veel gevallen kan je dit online doen.

Bekijk alle vragen "Verloren en gevonden voorwerpen"

Security check

In verband met de identificatieplicht dien je altijd een geldig paspoort of een Europese identiteitskaart mee te nemen op reis. Wanneer je meer informatie wilt over reisdocumenten, kun je dit het beste vragen aan jouw reisadviseur. 
* Alle kinderen moeten een eigen ID-bewijs of paspoort hebben. Bijschrijvingen zijn niet meer geldig.
* Je reis naar Turkije: Je paspoort of ID kaart dient minimaal 6 maanden geldig zijn bij aankomst. 

Voor sommige landen heb je, naast een geldig paspoort, ook een visum nodig. Als je er wilt verblijven, maar ook als je alleen maar door dit land reist. Sommige landen stellen eisen aan de geldigheidsduur van het reisdocument alvorens een visum af te geven. Voor meer informatie verwijzen wij je naar de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Bekijk alle vragen "Security check"

Reisdocumenten

In verband met de identificatieplicht dien je altijd een geldig paspoort of een Europese identiteitskaart mee te nemen op reis. Wanneer je meer informatie wilt over reisdocumenten, kun je dit het beste vragen aan jouw reisadviseur. Alle kinderen moeten een eigen ID-bewijs of paspoort hebben. Bijschrijvingen zijn niet meer geldig.

Vraag ruim op tijd een paspoort of identiteitsbewijs aan!
Houd er rekening mee dat het aanvragen van een reisdocument enkele dagen duurt. Gemiddeld duurt het vijf werkdagen voor je jouw reisdocument kunt ophalen. 

Spoedprocedure
Voor het aanvragen van een paspoort kun je ook een beroep doen op de spoedprocedure bij jouw gemeente. In dat geval kun je jouw reisdocument in de regel de eerstvolgende werkdag ophalen bij de afdeling Burgerzaken, mits je de aanvraag tijdig indient. Informeer hiervoor bij je eigen gemeente.

Bekijk alle vragen "Reisdocumenten"

Bestemmingen

Er worden op dit moment met diverse luchtvaartmaatschappijen contacten onderhouden en gesprekken gevoerd over het opzetten van nieuwe routes. Het opzetten van nieuwe routes kost echter veel tijd. Het is normaal dat het even duurt voordat een nieuwe route kan worden ingepast in een bestaand routenetwerk van een luchtvaartmaatschappij.

Zodra er nieuwe bestemmingen worden toegevoegd aan ons aanbod maken we dat zo snel mogelijk bekend, zowel via onze website als via regionale media en onze social media. Houd onze website of Facebookpagina dus goed in de gaten.

Bekijk alle vragen "Bestemmingen"

Reserveren/boeken

In de meeste gevallen kun je een stoel reserveren via de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Het reisbureau, de touroperator of de airline waar je hebt geboekt kunnen je hiermee verder helpen. 

Op onze bestemmingenpagina vind je een overzicht van alle bestemmingen waar je heen kunt vliegen vanaf Groningen Airport Eelde.

Bekijk alle vragen "Reserveren/boeken"

Duurzame Luchthaven

Groningen Airport Eelde neemt verschillende maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen:

  • Zonnepark: Met meer dan 63.000 zonnepanelen, levert het zonnepark genoeg groene stroom voor duizenden huishoudens en maakt de luchthaven zelfvoorzienend in haar elektriciteitsverbruik.
  • Emissie loze grondoperatie: Gebruik van elektrisch grondmateriaal voor vliegtuigafhandeling en de ontwikkeling van een waterstof Ground Power Unit (GPU) voor het voeden van vliegtuigen op de grond.
  • Elektrisch vliegen: Installatie van laadvoorziening voor elektrische vliegtuigen en samenwerking voor het commercialiseren van elektrisch vliegen.
  • Vliegen op waterstof: Onderzoek naar het leveren van duurzaam opgewekte waterstof als brandstof voor vliegtuigen.

Duurzame energie wordt op Groningen Airport Eelde op verschillende manieren gebruikt:

  • Zonnepark met ruim 63.000 panelen levert groene stroom aan 6000 huishoudens en maakt de luchthaven zelfvoorzienend in haar elektriciteitsverbruik.
  • Groene Waterstof: De luchthaven heeft met plannen om groene waterstof te produceren. Dit gebeurt vooral op momenten dat er een overschot aan energie is vanuit het zonnepark, waardoor duurzame energie efficiënt wordt ingezet. Via het 'GRQ Hydrogen Valley Airport' project wordt groene waterstof geproduceerd en gebruikt, zowel voor de luchthavenoperaties als voor derden.
  • Emmissievrij grondmateriaal: De luchthaven gebruikt elektrische bagagekarren, vliegtuigtrappen, en andere grondapparatuur, wat bijdraagt aan de reductie van fossiele brandstofgebruik. Daarnaast ontwikkelt de luchthaven met partners een waterstof-GPU, die vliegtuigen van elektrische energie voorziet wanneer ze aan de grond staan.
Bekijk alle vragen "Duurzame Luchthaven"

Zonnepark op de luchthaven

De aanleg van een zonnepark past goed bij de duurzaamheidsambities van de luchthaven en onze maatschappelijk verantwoordelijkheid. Ook maken we met het zonnepark optimaal gebruik van de aanwezige grond en wekt de luchthaven zijn eigen elektriciteit op. Het gebruik van de grond voor het park draagt bij aan de inkomsten van de luchthaven. 

Ja, het is veilig en het zonnepark brengt geen risico’s met zich mee betreft het vliegverkeer. Veiligheid is een belangrijk onderdeel van het ontwerp geweest. Wereldwijd is er ook ervaring op andere vliegvelden.

Bekijk alle vragen "Zonnepark op de luchthaven"